
La diputada socialista Mercedes Garrido acusa el Govern del PP d’haver-se “llevat la careta”, i legislar només per a un parell d’immobiliàries amb nom i llinatges
La diputada del PSIB-PSOE Mercedes Garrido ha denunciat en el Parlament que el Decret Llei aprovat divendres pel Consell de Govern, de mesures urgents destinades a l’obtenció de sòl a Palma permetrà un “pelotazo” d’uns 375 milions d’euros, que només beneficiarà a “un parell no mallorquí d’immobiliàries”, que es lucraran amb el canvi de qualificació dels edificis que es construiran. Per això, ha demanat al conseller Mateo “qui hi ha darrere el decret llei” i per a qui l’han legislat.
Garrido ha explicat que malgrat que el Pla general de Palma obligava al fet que tots els nous sectors tenguessin assignat un 50% d’habitatge de protecció (HPO), obligatòriament, ara el nou decret canvia l’obligació d’HPO per la de construir Habitatges de Preu Limitat (HPL), amb una diferència fonamental: “Als promotors els costarà el mateix construir un HPO que un HPL, però el preu serà un 30% més car. Per tant, mateixes despeses, però un 30% més car”.
El càlcul que surt d’aquest 30% d’increment de preu és: el preu mitjà d’un habitatge a Palma és d’uns 250.000 euros, als quals s’han d’afegir 75.000 més (30%). Si es planeja la construcció d’uns 5.000 habitatges a preu limitat, “el pelotazo és de 375 milions d’euros, que aquest Govern donarà a un parell d’immobiliàries”.
Damià Borràs ha afegit que un efecte pervers d’aquest Decret Llei és que es torna a deixar de banda a les famílies que més ho necessiten, i ha instat al Govern a limitar els preus dels habitatges, de la mateixa manera que ho està fent Catalunya.
Borràs ha indicat que amb el decret llei del PP, el Govern obre la porta als promotors “espavilats” que podran donar prioritat als habitatges de luxe de preu lliure, mentre que els pisos de preu limitat quedaran per a més endavant, “d’aquí sis, vuit o deu anys”.
Borràs ha insistit que els preus del lloguer continuen creixent de forma exponencial a les Balears (un 6,7% el mes de febrer) mentre que haver declarat zones tensades a Catalunya fa que els preus de lloguer de Barcelona hagin baixat un 6,4%. I ha recordat que “posar límits funciona: límits al lloguer, als cotxes, al turisme. Però el Govern han preferit transferir la política d’habitatge públic als promotors immobiliaris”.
Amanda Fernández ha aprofundit amb la situació de Catalunya, per comparar-la amb la de les illes, i ha afegit que la caiguda d’un 3,7% dels preus a tot Catalunya i d’un 6,4% a Barcelona “no són opinions, sinó dades” contrastades.
Fernández ha rebatut l’argument del PP que diu que aquestes mesures fan baixar l’oferta, quan a Barcelona ha passat el contrari, i s’han signat més de 800 contractes nous: “I jo hi afegiria, mentre que vostès diuen que la realitat de Barcelona és que baixa l’oferta, a les Illes Balears no hi ha res d’oferta d’habitatge, segons han manifestat promotors i API”. Per això, i davant les mateixes condicions “aquí i a Barcelona”, la diferència és que allà baixen els preus i aquí continuen apujant dia a dia.